Kosthold - mat og drikke

Siden hverdagsmaten har stor plass hos oss, er vi bevisst på å ha et variert kosthold. Mat er viktig for kroppen, den må stadig ha påfyll. Dagene hos oss er fylt med mye aktiviteter, og da er det viktig med riktig mat i magen.

Til frokost spiser vi brødmat, yoghurt og hvregryn eller hvregrøt. Lunsjen består i hovedsak av brødmat, og av og til varmmat. Vi bruker gomme, syltetøy, prim og brunost av og til. Vi serverer frukt og grønt hver dag.

Vann er tørstedrikk gjennom hele dagen. Barna har med seg egen vannflaske som er tilgjengelig for dem.

Vi har et bevisst forhold til maten som serveres i barnehagen med utgangspunkt i sosial- og helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Måltidene er gode læringsarenaer med rom for omsorg og god samtale. Vi oppfordrer barna til å hjelpe hverandre, og ha det hyggelig rundt bordet.